Antigament molts llauradors tenien bous per a treballar la terra. Quan l’animal començava a perdre empenyiment, se substituïa per un altre i es manava a la bèstia a l’escorxador, d’on tornaven moltes vegades carregats de freixura. En moments puntuals de l’any, com quan tocava recol·lectar la creïlla, els amos de les terres rebien ajuda dels familiars i moltes vegades el pagament que donaven no era molt més que una paella de fetge de bou.
Turisme per al paladar
REDACCIÓ – Fernando Miñana
FOTOGRAFIA – Turisme Carraixet

Antigament molts llauradors tenien bous per a treballar la terra. Quan l’animal començava a perdre empenyiment, se substituïa per un altre i es manava a la bèstia a l’escorxador, d’on tornaven moltes vegades carregats de freixura. En moments puntuals de l’any, com quan tocava recol·lectar la creïlla, els amos de les terres rebien ajuda dels familiars i moltes vegades el pagament que donaven no era molt més que una paella de fetge de bou. D’ací ve que en molts municipis de l’Horta Nord es mantinga la tradició de cuinar aquesta recepta ancestral.
Paco Gimeno la manté entre els destacats de la carta en el Racó, el seu restaurant de Meliana. El Racó és un dels sis restaurants que componen el Club de Producte de la Mancomunitat del Carraixet. Una iniciativa denominada Tastem l’Horta a la qual es van sumar Ca Pepico (també de Meliana), Ca Xoret (Roca-Cúiper), La Lluna (Almàssera), Jadelu (Foios) i La Barraca de Toni Montoliu (Meliana). “Són els que estan per damunt de la mitjana en la mancomunitat. Sis restaurants molt particulars, cadascun amb el seu estil, però que comparteixen la mirada cap a l’horta ”, adverteix Rubén Arnandis, consultor d’un club de producte que aspira a convertir-se en reclam turístic.
Tots aquests negocis de restauració han superat una sèrie de requisits que van des de complir la normativa més elemental fins a defensar els valors de l’Horta, com incloure en la carta algun arròs característic de l’horta o utilitzar productes que provinguen majoritàriament del terreny a través de proveïdors locals.
“No sols usem producte de proximitat i de temporada, com la carxofa, les faves, les tomaques o les endívies, sinó que intentem comprar-li-ho directament als llauradors, el que és garantia de bon producte”, detalla Paco Gimeno.
El Club de Producte està format per sis restaurants particulars, cadascun amb el seu estil, però que comparteixen la mirada cap a l’horta
Tastem l’Horta tampoc no s’ha deslliurat de la pandèmia que ens ha confinat a tots a les nostres cases, però aquests cuiners han volgut mantindre el vincle amb la seua clientela d’una manera singular, mostrant a través de les xarxes socials com s’elabora alguna de les seues receptes. Perquè si no et podies asseure en algun d’aquests prestigiosos restaurants almenys podies portar-te algun dels seus plats a la teua taula.
Però tot passa, o això diuen, i després de llargues setmanes d’espera, aquests negocis d’hostaleria han tornat a encendre les llums i a llustrar la vaixella per a reprendre la seua rutina amb tants adeptes.
Els sis restaurants de Tastem l’Horta han tornat de la mà de Turisme Carraixet amb l’obsessió per mantindre la distància, però, al mateix temps, sentir-se més prop de l’horta que mai. I sí, han adoptat les mesures que proposa l’Institut de Qualitat Turística Espanyola, però conserven la seua vocació pels productes de proximitat.
Aquests sis empresaris han posat un gran afany a respectar el distanciament, protegir als seus treballadors, incidir molt en la higiene i desinfecció de les mans o animar al pagament amb el telèfon mòbil, unes decisions que compten amb el suport de Turisme Carraixet.
Perquè l’èxit, ja siga en l’elaboració dels seus plats més suculents o en el fet de vetlar per la salut dels empleats i la clientela, sempre arriba a través del treball rigorós, sense despistar-se en els xicotets detalls. La resta només és qüestió de paciència. Els veïns de la Mancomunitat acabaran tornant als seus restaurants predilectes i eixa bona faena acabarà traspassant el Carraixet per a arribar a un públic encara major de tota la província, que és l’objectiu final del club de producte de la marca Turisme Carraixet.
Un projecte que, com explica el consultor Rubén Arnandis, “s’ha cansat de donar café per a tots sense distingir al restaurant que aposta per la qualitat i el producte de proximitat del bar de reescalfats”. Perquè protegir aquests negocis és reforçar als empresaris i agricultors locals, i, de pas, facilitar que els turistes acudisquen a un restaurant a degustar una d’aquelles contundents paelles de fetge de bou.