Diuen que el profit més especial de la lectura l’aconseguim en rellegir, ja que ens permet redescobrir matisos del text i a nosaltres mateixos en una relació d’observació més atenta.
Els plaers de la proximitat
REDACCIÓ – Eduard Ramírez
FOTOGRAFIA – Ajuntament de Godella

Godella presenta el seu potencial turístic a través de la gastronomia, la cultura, l’horta i l’arquitectura urbana.
Diuen que el profit més especial de la lectura l’aconseguim en rellegir, ja que ens permet redescobrir matisos del text i a nosaltres mateixos en una relació d’observació més atenta. Passa el mateix amb l’entorn quotidià i els pobles on vivim. Per això, la vesprada del 10 de desembre Godella presentà online, per la pandèmia de la Covid-19, la seua nova campanya centrada en el turisme de proximitat. «Mai s’havia treballat el potencial que tenim: la nostra gastronomia, la nostra cultura, l’horta i l’arquitectura urbana. Estes accions són necessàries per a atraure visitants però també perquè la gent conega millor el seu poble i se’n senta orgullosa», explica l’alcaldessa Eva Sanchis.
El títol de la iniciativa és «Godella: balcó de l’horta» i està plantejada en col·laboració amb tots els col·lectius i associacions que vulguen participar, així com des d’un treball transversal entre les distintes àrees que formen l’ajuntament en benefici del poble. L’arrelament entre el veïnat n’és alhora l’instrumenti un objectiu principal per a donar sentit i profunditat a la mirada. «Hem detectat un canvi en les formes de fer turisme i el poc coneixement dels turistes forans, que passen hores mortes al cap i casal, de les comarques properes», comenta el regidor Adolf Rodríguez. A més, «passen els anys, les generacions, i trobem que els actuals habitants del poble no són sabedors del patrimoni del qual formen part i les seues correlacions», afegeix. En conjunt, segons expliquen els responsables polítics, es vol impulsar una estratègia clara amb l’objectiu final de buscar el benefici del comerç del poble.
L’esforç municipal compta també amb una subvenció de la Generalitat i disposa d’un punt d’informació al costat de l’estació del metro. Hi trobem indicats els punts d’interés del patrimoni històric, com ara les cases modernistes que omplin la pujada de l’ermita, on els dissabtes funciona el mercat de venda directa de productes de l’horta. També l’antic molí on apareix la Reial Séquia de Montcada, el mirador que estan promocionant amb aquesta campanya com el ‘balcó de l’horta’.
A banda d’una nova senyalització visual, amb panells explicatius físics, la iniciativa aprofita la tecnologia marcant tots els punts amb codis QR que amplien les informacions amb enllaços virtuals, i a través dels telèfons municipals intel·ligents, accessibles en valencià, castellà i anglés. A més, està previst introduir pictogrames indicatius en els edificis més emblemàtics per facilitar la comprensió lectora.
En este sentit, el patrimoni de Godella és el que fonamenta la campanya i projecta els seus valors com a població, amb dos espais estables per a visitar: el museu Pinazo i la casa museu d’Andreu Alfaro. El potencial turístic es completa amb el castell de focs d’artifici del 24 d’agost com a atracció estacional i declarada d’interés turístic local.
Patrimoni artístic i natural
«Volem oferir-nos com el que som, un poble menut que concentra una gran activitat cultural en les seues diverses branques, amb la inspiració d’un paisatge febril com l’horta i un altre de costeres i pinades mediterrànies… La intenció és que les persones que ens visiten puguen apreciar millor el nostre patrimoni artístic i natural. Hem parlat de cultura i cultura també és l’artesania, Godella i els palmitos, Godella i la pirotècnia, la pintura, la seua música, el seu mercat de venda directa», recorda Rodríguez. Fer accessibles els béns del poble, d’una manera ordenada, fàcil i atractiva, aprofitant els canvis detectats en els hàbits turístics i convertint-se en punt de trobada entre la població i la curiositat dels visitants.
Iniciatives com esta aporten dinamisme i vitalitat al dia a dia de l’Horta Nord, despertant estímuls que ja posseíem, però que potser no projectàvem prou. Vies obertes que caldrà consolidar amb constància des de les experiències que preparen horitzons nous. «Haurem d’estar atents i avançar-nos en eltemps per a impulsar nous hàbits. No només oferim cultura, oferim natura, agricultura de proximitat i transport ecològic a l’hora de triar Godella per a passar un bon matí o quedar-se de vesprada a gaudir d’algun espectacle», rebla Rodríguez.
Fem memòria d’un altre aforisme que diu que llegir no és fugir, és seguir vivint. I cadascú ho fa a la seua manera. Ara Godella s’obri a la relectura des del valor de la proximitat, convida a viure-la i gaudir-la millor des del seu balcó de l’horta.