L’Horta és paisatge viu, gastronomia, naturalesa, tradició i turisme. Aquestes qualitats que la fan imprescindible en la nostra idiosincràsia i cultura pròpies, així com un lloc idoni per a fomentar els valors de la nostra terra i dinamitzar econòmicament aquest entorn privilegiat a pocs quilòmetres de la ciutat, un pulmó verd valuosíssim i un rebost natural pròxim i de qualitat imbatible.
L’horta – El quilòmetre zero de València
REDACCIÓ – Mireia Corachán
FOTOGRAFIA- Turisme Carraixet

L’Horta és paisatge viu, gastronomia, naturalesa, tradició i turisme. Aquestes qualitats que la fan imprescindible en la nostra idiosincràsia i cultura pròpies, així com un lloc idoni per a fomentar els valors de la nostra terra i dinamitzar econòmicament aquest entorn privilegiat a pocs quilòmetres de la ciutat, un pulmó verd valuosíssim i un rebost natural pròxim i de qualitat imbatible. Però ara, tanquem els ulls i imaginem per un instant que sobrevolem la zona i, a vista d’ocell, descobrim una gran rosa dels vents, amb els punts cardinals marcats, similar a la que apareix en el quilòmetre zero de Madrid, de París o de moltes ciutats llatinoamericanes. L’experiència és impagable, veritat?
Prompte serà realitat gràcies a una iniciativa que convertirà l’horta del Carraixet en el quilòmetre zero de la ciutat de València mitjançant una intervenció artística. Sobre un llenç de terra, la peça jugarà amb diferents hortalisses de temporada plantades en l’horta per a formar la rosa dels vents. Aquesta obra serà el punt de partida d’una campanya de comunicació transmèdia que busca convertir l’horta en l’epicentre de la cultura slow a València. La producció agrícola i l’oferta gastronòmica seran la base de la campanya.
Amb aquest objectiu naix la convocatòria ‘Quilòmetre zero’, promoguda per Turisme Carraixet, amb el suport de la Diputació de València i la direcció d’Enclavament Land Art, que busca propostes tant nacionals com internacionals per a crear un epicentre simbòlic amb elements hortofructícoles. La idea és que l’horta del Carraixet servisca com a llenç per a una obra de Land Art, un corrent de l’art contemporani que es fundeix amb el paisatge i empra la naturalesa com a material. El creador o creadora de l’obra guanyadora rebrà 3.000 euros, i el seu treball serà visitable durant tota la tardor. D’aquesta manera, s’espera posar el focus de la societat en l’horta amb vistes a reconnectar amb els valors que representa, així com promoure un turisme sostenible, una gastronomia saludable, un estil de vida respectuós amb l’entorn en tots els sentits i un consum de proximitat.
Aquesta serà l’acció inaugural de la nova campanya de Turisme Carraixet, de la que formen part Alfara del Patriarca, Foios, Bonrepòs i Mirambell, Vinalesa, Almàssera, Meliana i Albalat dels Sorells, per convertir l’horta en un espai diferenciador, però es tracta d’un projecte ambiciós amb idees actuals i innovadores al voltant de la identitat del nostre paisatge tradicional. Consumir productes de l’horta de quilòmetre zero és la base sobre la qual es construeix un model turístic basat en la sostenibilitat, la proximitat, la gastronomia saludable i el slow life. I si a més visites l’horta amb bicicleta, molt millor. Amb la següent acció integrada en la campanya, Bicis de quilòmetre zero, es fomenta la visita a l’horta a través del transport alternatiu i el consum en els establiments locals. Hi haurà un servei gratuït de lloguer de bicicletes oferit per Turisme de Carraixet amb l’única condició que compres en algun dels establiments adherits a Tastem l’Horta. Els agricultors i els seus productes són el cor de l’horta. Per això, aquesta tercera acció de la campanya pretén també donar protagonisme als cultius de proximitat, a través d’unes senzilles etiquetes amb les icones dels productes que es volen destacar (cicloturisme, patrimoni o paisatge, per exemple) al costat del missatge “Tardor a l´horta”. Les etiquetes es col•locaran en les fruites i hortalisses dels productors de l´horta col·laboradors amb la campanya. Per a finalitzar la campanya i completar una autèntica tardor de productes quilòmetre zero i foment de l’alimentació saludable, s’ha organitzat una setmana gastronòmica en els restaurants de Tastem L´Horta. En ells es podrà degustar el menú especial “Tardor de quilòmetre zero”, on cada establiment oferirà la seua interpretació de la cuina de la temporada. Una setmana que arrodonirà una iniciativa necessària per ubicar la proximitat de l’horta del Carraixet, el quilòmetre zero de l’agricultura, en el punt de mira dels consumidors.Bicis de quilòmetre zero
Etiquetes de productes
Setmana Gastronòmica