L’estiu multiplica les opcions de moviments i la realització d’un major nombre d’activitats d’esplai. Eixamplem perspectives espentats per impulsos renovellats. És per això que, a banda de la necessitat del transport públic per als desplaçaments laborals, la xarxa metropolitana de Ferrocarrils de la Generalitat (FGV) relaciona els nostres pobles amb les possibilitats culturals de l’entorn vital.
Connexions creatives
REDACCIÓ – Eduard Ramírez
FOTOGRAFIA – Fgv
L’estiu multiplica les opcions de moviments i la realització d’un major nombre d’activitats d’esplai. Eixamplem perspectives espentats per impulsos renovellats. És per això que, a banda de la necessitat del transport públic per als desplaçaments laborals, la xarxa metropolitana de Ferrocarrils de la Generalitat (FGV) relaciona els nostres pobles amb les possibilitats culturals de l’entorn vital.
A hores d’ara la promoció principal són els diumenges gratuïts per als usuaris de totes les línies de Metrovalencia, que durarà fins al diu-menge 31 de juliol. Però la recuperació d’activitats ja començà amb la primavera quan tornà l’oferta del transport nocturn. El servei està operatiu divendres, dissabtes i vespres de festius, entre la mitjanit i les tres de la matinada. La inauguració fou el desembre de 2018 però a causa de la pandèmia, el servei nocturn quedà suspés al març de 2020. Mitigades les conseqüències pitjors per a la salut de la població, arribà el torn de reprendre «A la lluna de Metrovalencia», alhora que tornaven les Falles al seu calendari acostumat. Destaca la labor de la il·lustradora valenciana Luna Pan, autora del cartell anunciador amb una simbologia amable i atractiva de la fauna de la nit que recorda el compromís de l’empresa pública de transport amb creadors i creadores del país.
#Artalmetro
Bon exemple en dona la recent inaugurada Línia 10, que connecta el barri marítim de Natzaret amb el centre del cap i casal, al carrer Alacant. De la col·laboració entre l’associació cultural Zedre i Metrovalencia ha resultat #Artalmetro, amb dos murals de grans dimensions en l’estació de Russafa. El del primer pis és obra dels artistes Mr. Simon i Azucena, que mostren la seua particular visió de la mobilitat sostenible. El segon mural és de Nero i Unamesa, que parla de forma gràfica de l’evolució del barri de Russafa.
Al seu torn Paco Roca homenatja Amado Granell (Borriana, 1898 – Sueca, 1972) en l’estació de Montolivet, que també porta el seu nom. El premi nacional de Còmic i Medalla de les Belles Arts ha elaborat un mural dedicat al lluitador que comandà «la Nueve», primera columna de combat que entrà en París durant l’alliberament de l’ocupació nazi. La idea és «mostrar una part de la seua vida. Amado Granell simbolitza la tristor de l’exili de tants espanyols, la seua lluita fora del país per a véncer al feixisme. Gràcies al seu sacrifici, la seua lluita i la seua victòria tenim hui les democràcies a Europa i Espanya», n’explica Paco Roca. A més cada un dels huit abaixadors de la nova Línia 10 compta amb una il·lustració pròpia. Diego Blanco ha realitzat la imatge d’Alacant, Mar Hernández «Malota» la de Russafa, i Pau Valls la d’Amado Granell-Montolivet. Eixes en són les tres subterrànies, mentre que en superfície les il·lustracions corresponen a Irene Pérez (Quatre Carreres), Víctor Visa (Ciutat Arts i Ciències – Justícia), Ángela Fernández del Campo (Oceanogràfic), Simone Virgini (Moreres), i l’autora de la portada de l’Espai Carraixet 14, Elga Fernández Lamas, completa la llista amb Natzaret.
El paper fonamental de la xarxa de FGV per a la mobilitat metropolitana, fa que a l’estiu invertisquen 32,1 milions d’euros en diverses actuacions de renovació de trams en superfície de les línies 1, 2 i 3, que afecten l’Horta Nord. L’objectiu és una millora substancial del servei ferroviari en matèria de seguretat, comoditat i puntualitat, i les interrupcions seran realitzades en les setmanes de menor impacte per als usuaris. Així, la Línia 1 entre Empalme i Bétera tindrà servei alternatiu d’autobusos entre el 8 i el 31 d’agost, llevat del servei nocturn, que eixos dies acabarà en Empalme. D’altra part, del 25 i el 31 de juliol el servei nocturn de la Línia 3 acabarà en Alboraia – Peris Aragó, i durant aquella setmana hi haurà bus alternatiu entre eixa estació i Museros. Els treballs consistiran a renovar múltiples desviaments i alguns trams de via, també la millora de passos a nivell per a vianants i trànsit rodat, a més del final de línia en l’estació de Rafelbunyol. La millora i el bon manteniment del servei de transport públic de Metrovalencia és una necessitat social i ambiental, però també una oportunitat de conéixer el treball dels nostres creadors de la manera més quotidiana.

