El paisatge de l’Horta Nord no sempre ha estat protagonitzat per les taronges i les cebes. Fins fa 40 anys es plantava arròs a les marjals. També raïm, com ens recorda el camí de les Vinyes d’Almàssera, o moreres, per alimentar els cucs que nodrien les fàbriques de la Ruta de la Seda.
Les mil primaveres de l’horta valenciana
REDACCIÓ – Núria Garcia
FOTOGRAFIA – Alamida

Turisme Carraixet celebra l’aniversari mil·Lenari del patrimoni agrari amb una completa oferta d’activitats per a este estiu
El paisatge de l’Horta Nord no sempre ha estat protagonitzat per les taronges i les cebes. Fins fa 40 anys es plantava arròs a les marjals. També raïm, com ens recorda el camí de les Vinyes d’Almàssera, o moreres, per alimentar els cucs que nodrien les fàbriques de la Ruta de la Seda. Però els cultius van canviant segons el rendiment de les collites, un acte que per a la major part dels treballadors del camp ha estat decisiu per a la seua supervivència i que ens permet hui en dia disfrutar d’un patrimoni mil·lenari al voltant de l’horta valenciana.
Turisme Carraixet desenvolupa una campanya en què justament es posa l’accent sobre el gran valor humà que poseeix l’horta. Per descomptat que per a reivindicar la figura dels llauradors i les llauradores a peu de camp, però també per a reconéixer els comerciants i hostalers que fan ús de les fruites i verdures de proximitat per a oferir a la clientela un producte únic i de màxima qualitat.
Així, amb les ‘Mil primaveres de l’horta’, l’ens turístic i els municipis que hi formen part (Alfara del Patriarca, Foios, Bonrepòs i Mirambell, Vinalesa, Almàssera, Meliana i Albalat dels Sorells) celebren l’aniversari mil·lenari del patrimoni agrícola valencià que encara perviu a la nostra comarca. Com a tret d’eixida de la iniciativa, tingué lloc el 22 de juny un esdeveniment a la Barraca de Toni Montoliu, que des de fa 30 anys conjuga l’oferta gastronòmica i turística amb els productes que creixen als seus camps. Tot un visionari del gran potencial de l’horta que ara Turisme Carraixet ha tingut l’encert de promoure amb la col·laboració dels diferents sectors econòmics implicats.
Després de recórrer les instal·lacions de Toni Montoliu, que va explicar els diferents atifells de llaurança tradicional que atresora al seu museu particular, tingué lloc un acte institucional a una alqueria propera, propietat del mateix hostaler, on es va realitzar una degustació gastronòmica a càrrec dels restaurants que formen part de Tastem l’Horta, el club gourmet de Turisme Carraixet. Al capvespre, el grup Va de Cant va dedicar albaes a totes aquelles persones que treballen al voltant de l’horta i, per a acabar la festa, s’encengueren els ciris de l’aniversari de l’horta, llums led enmig d’un camp llaurat.
Programació d’estiu
Per tal de promoure un turisme de proximitat, amb l’horta com a protagonista, Turisme Carraixet ha preparat diferents activitats durant la temporada estival dins la campanya de les ‘Mil primaveres’.
Una d’elles és l’intercanvi entre comerços locals dels set municipis que formen part de la mancomunitat. En total, 52 establiments participen d’aquesta acció que, per una compra mínima de huit euros, permetrà a la ciutadania adquirir un producte en una localitat i obtenir un altre debades al poble veí. Així mateix, els restaurants del club Tastem l’Horta han elaborat menús especials de kilòmetre zero per un preu de 25 euros per comensal. D’altra banda, s’han previst rutes teatralitzades per l’horta, els dies 3, 4, 10 i 11 de juliol, per poder conéixer l’espai des d’una altra perspectiva.
Consum de proximitat
En la mateixa línia de promoure el consum de proximitat, Turisme Carraixet distribuirà etiquetes i altre material identificatiu per a les fruites i verdures procedents dels nostres camps en més de 400 fruiteries de la Comunitat Valenciana i en 200 de la resta d’Espanya com a mostra de la gran qualitat dels productes.
Finalment, s’ha tancat un acord amb DOYOUBIKE perquè totes les persones tinguen el lloguer gratuït de bicicletes per a acudir a qualsevol activitat emmarcada en la campanya de les “Mil primaveres”, de manera que el transport fins a l’Horta valenciana siga el menys contaminant i el més respectuós amb l’entorn possible.
L’horta evoluciona, i afegir la vessant turística des del màxim respecte i col·laboració amb els treballadors i treballadores del camp potencia les possibilitats d’este patrimoni mil·lenari.