Viatjar en Metro, més accessible que mai

Al llarg del present curs diverses iniciatives han estimulat l’ús del transport públic, tan necessari per a l’adaptació de la mobilitat metropolitana a un model més sostenible i respectuós. La població ha respost amb un augment considerable de l’ús de Metrovalencia que reforça el seu paper principal en els trasllats habituals per treball o per esplai.

Viatjar en Metro, més accessible que mai

REDACCIÓ – Eduard Ramírez
FOTOGRAFIA – Alamida
FGV invertirà més de 85 milions d’euros per a millorar la qualitat del servei i incrementar les condicions de seguretat a la Línia 3 entre Rafelbunyol i l’Aeroport.

Al llarg del present curs diverses iniciatives han estimulat l’ús del transport públic, tan necessari per a l’adaptació de la mobilitat metropolitana a un model més sostenible i respectuós. La població ha respost amb un augment considerable de l’ús de Metrovalencia que reforça el seu paper principal en els trasllats habituals per treball o per esplai. Això també ha permés donar protagonisme als aspectes que calia millorar o solucionar, ja que representen «colls de botella» que compliquen l’augment d’ús. Per això ara Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana presenta un pla d’actuacions en la Línia 3 (Rafelbunyol – Aeroport) que començaran el 2023 i continuaran l’any vinent.

El pla té com a objectiu millorar la qualitat del servei i incrementar les condicions de seguretat, seguint les pautes de la Llei de Seguretat Ferroviària, i comporta una inversió de més de 85 milions d’euros. Les principals propostes afecten la duplicació de via en alguns trams, el tancament d’estacions, la millora dels passos a nivell per als vianants i la supressió de passos a nivell. La directora gerent d’FGV, Anaïs Menguzzato, va presentar les principals intervencions en una reunió al febrer amb els alcaldes i alcaldesses d’Almàssera, Meliana, Foios, Albalat dels Sorells, Museros, Massamagrell, La Pobla de Farnals i Rafelbunyol. Menguzzato explica que l’objectiu és «el foment d’un transport públic ecològic i eficient, millorant la seguretat, regularitat i augmentant la capacitat de transport, amb millors freqüències i disminuint els temps totals de recorregut. Per això beneficiaran el conjunt de municipis de la Línia 3, perquè permetrà augmentar les freqüències de pas en la resta de la xarxa».

Les obres compten amb projecte o avanç tècnic ara com ara, i està previst licitar-les al llarg de 2023 i el següent exercici. De fet, «les primeres obres de millora d’accessibilitat i seguretat dels passos per als vianants s’executaran entre aquest i l’any vinent», va anunciar la directora gerent. Entre elles destaquen les duplicacions de via, que acumulen una inversió de 40 milions d’euros. Afectaran els trams que uneixen Alboraia-Peris Aragó i Almàssera, Albalat dels Sorells i Museros, i el tram entre l’accés urbà de Massamagrell i Rafelbunyol. A més està prevista la creació d’encreuaments dinàmics entre estacions, permetent l’encreuament en trajectes i no sols en les pròpies estacions. Així s’aconseguirà augmentar la freqüència i fiabilitat de la xarxa i, per tant, també la capacitat de la via.

Entre les actuacions anunciades es troba el control i tancament de les estacions, amb 5 milions d’euros pressupostats, per tal de millorar la seguretat i accessibilitat de les persones usuàries. En la mateixa línia i amb un gran efecte, hi ha la millora de les condicions de seguretat i accessibilitat dels passos a nivell per als vianants que s’executaran en els pròxims mesos, amb un pressupost de 1,2 milions d’euros. Especialment l’eliminació de passos a nivell, amb prioritat per a les actuacions en Meliana i Foios, més altres dos passos a nivell a Massamagrell, ja que constitueixen un focus de risc per a les circulacions, el trànsit rodat i els vianants en la xarxa de Metrovalencia.

Augment d’usuaris

La Generalitat ha posat més de 277.000 abonaments gratuïts de transport per a joves menors de 30 anys, des que començà la iniciativa el passat 9 d’octubre. Els títols encara seran vàlids fins al 31 de juliol i ja acumulen més de 10 milions de desplaçaments, que han suposat un estalvi aproximat de 5 milions d’euros. L’atractiu de les condicions favorables es manté ben viu, ja que des del 15 de gener encara s’han distribuït prop de 25 mil abonaments gratuïts més. La xarxa de Metrovalencia acumula 226.200 abonaments joves gratuïts, mentre que la resta es reparteixen entre el TRAM de Castelló i el d’Alacant.

Cal sumar les reduccions del 50% de les tarifes de les targetes SUMA, que integren els diversos transports públics metropolitans. «Un conjunt de mesures d’estalvi en el transport impulsades per la Generalitat Valenciana, que ha afavorit l’augment considerable de l’ús del transport públic en els últims mesos, superant les dades prèvies a la pandèmia», ha afirmat Menguzzato. La relació directa entre la millora del servei, amb la major freqüència del pas dels combois i l’augment de la seguretat, més les tarifes més accessibles, són l’element clau del canvi necessari en la nostra mobilitat.