Tardor, castanyes i lectures

Ha arribat la tardor i, amb ella, el moment de minorar el pas, de gaudir de la calidesa de la llar. Deixem enrere el ritme frenètic dels dies estiuencs i ens retrobem amb hàbits i rutines aparcats per l’afany de la vida al carrer.

Tardor, castanyes i lectures

REDACCIÓ – María José martínez
FOTOGRAFIA – Alamida
Col·legis i instituts inicien el curs amb l’objectiu perenne de promoure la lectura, amb iniciatives pròpies i altres d’entitats com la Fundació FULL pel Llibre
i la Lectura.

Ha arribat la tardor i, amb ella, el moment de minorar el pas, de gaudir de la calidesa de la llar. Deixem enrere el ritme frenètic dels dies estiuencs i ens retrobem amb hàbits i rutines aparcats per l’afany de la vida al carrer. Els llibres apareixen en totes les llistes de propòsits i tornem a les biblioteques i llibreries. I un curs més, el teixit educatiu es prepara per a convergir amb la lectura i que aquesta continue sent artèria principal i hàbit adquirit entre l’alumnat infantil i juvenil, ideant accions de trobada amb el llibre des d’edats primerenques. Noves perspectives i formats posen l’accent en l’enriquiment cultural i pretenen donar alé i visibilitat a la producció valenciana.

FULL Fundació pel Llibre i la Lectura desenvolupa una sèrie de projectes de foment lector dirigits als centres educatius, com el Certamen Escolar “De Viva Veu”, que s’ha dut a terme amb èxit en col·legis i instituts de Vinalesa, Massamagrell o Foios, entre altres. Enguany celebrarà la seua huitena edició, en la qual es llegiran en veu alta obres de Xavier Aliaga i Mariló Álvarez, entre altres. El projecte conjumina el certamen amb una sèrie de cursos, tallers, propostes i recursos per a donar suport a la pràctica de la lectura en veu alta. Els centres escolars interessats a participar podran realitzar la seua inscripció fins al 15 de novembre.

Noves formes d’apropament

Teresa Val, directora general de la Fundació, destaca també la iniciativa “Autors a les aules”, impulsada junt amb l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. “Tenim un catàleg d’uns dos-cents escriptors i escriptores valencianes, i que escriuen en valencià, que s’ofereix als centres per a fer visites i crear un diàleg amb l’alumnat sobre el fet literari, el món editorial i sobre les seues obres en concret”, explica. “És un programa que estem desenvolupant des de fa 4 anys i funciona molt bé”, assegura. Autors i autores com Carles Cano, J. R. Barat, Teresa Broseta o Fina Girbés donen vida a aquest projecte, que pot ser sol·licitat pels centres durant tot el curs.

Una altra acció interessant en tant que explora diferents llenguatges a l’hora d’interpretar la lectura és la que du a terme FULL amb la MiCe (Mostra Internacional de Cinema Educatiu). “Organitzem tallers escolars per a fer book tràiler; l’alumnat crea una peça audiovisual per a animar a llegir el llibre que han triat i que prèviament han hagut de treballar”, conta Teresa Val. Noves formes d’apropar l’hàbit lector al públic més jove que conjuguen formats, que acosten autors amb alumnes i que ofereixen experiències integrals i profitoses.

Una biblioteca al pati

Els centres educatius també s’organitzen per a dur a terme iniciatives pròpies que acosten els i les alumnes als llibres, com en l’IES La Garrigosa de Meliana. “Per problemes d’espai, la biblioteca del centre està sent utilitzada com a aula, per la qual cosa hem hagut de traure-la fora”, comenta Carme López, professora de valencià. Així, i aprofitant que l’IES s’ha establert com a espai lliure de telèfons mòbils, el pati s’ha convertit en una espècie de biblioteca d’exterior. “Fabricàrem uns carros on portem una selecció de llibres al pati, al costat de les taules de pícnic, i el nostre alumnat pot llegir-los en veu alta i compartir-los amb la resta de companys i companyes, creant bonics moments de conversa i intercanvi”, explica la professora de l’institut.

A més, els i les alumnes de segon de Batxillerat del centre participaran pròximament, junt amb el Club de Lectura local, en un recital en veu alta de “Diccionari per a ociosos” de Joan Fuster, obra contemplada en la programació del curs. “Farem també una xarrada i serà una experiència d’intercanvi generacional molt interessant per a totes les persones participants”, assegura Carme López. “Encara que, ara per ara, no puguem usar la biblioteca com a tal, la lectura no la podem abandonar”, afirma.

I així, els equips docents dels col·legis i instituts de la comarca inicien el curs aguditzant l’enginy per a assolir eixe objectiu, que no falla en cap programació i que pretén traspassar les aules, perquè els coixins a poqueta nit mai deixen de ser l’escenari d’històries i fantasia, d’animació i coneixement. Seguint amb Joan Fuster, “les poques lectures aparten de la vida; les moltes ens hi acosten”. Gaudim, i permetem-los gaudir, d’una tardor plena de vida.