L’emergència sanitària que vivim i especialment el confinament a causa de la pandèmia per Covid-19 han fet destacar la necessitat de canvis en la nostra organització social. Els avisos que apunten al necessari despertar de consciència ja ens arribaven amb els efectes de l’escalfament global o l’empremta de carboni d’un consumisme deslligat de les estacions i la pausa per a la regeneració, alarmes d’una crisi de l’entorn natural que ens sosté.
Ruta cap a noves mobilitats
REDACCIÓ – Eduard Ramírez
FOTOGRAFIA – Alamida

L’emergència sanitària que vivim i especialment el confinament a causa de la pandèmia per Covid-19 han fet destacar la necessitat de canvis en la nostra organització social. Els avisos que apunten al necessari despertar de consciència ja ens arribaven amb els efectes de l’escalfament global o l’empremta de carboni d’un consumisme deslligat de les estacions i la pausa per a la regeneració, alarmes d’una crisi de l’entorn natural que ens sosté. Enguany es va determinar el 22 d’agost com el Dia de la Sobrecapacitat de la Terra («Overshoot Day»), és a dir quan hem exhaurit tots els recursos naturals que genera el planeta en un any. Cal considerar que el fre de l’activitat pel coronavirus ha fet que la data de «sobreconsum» arribe tres setmanes més tard que el 2019.
Entre les nostres capacitats personals d’actuar, els nostres hàbits de transport i triar el consum de proximitat deuen ser les que tenim més a l’abast. En aquesta mateixa línia el conseller Arcadi España explicava en la V Jornada Valenciana per la Mobilitat Sostenible: «les infraestructures d’aquest país s’han centrat en grans obres, duplicar carreteres, acomodar-nos al vehicle privat. Es tracta d’un model esgotat i en transició». Realment pareix inevitable l’evolució dels nostres costums col•lectius respecte a la manera d’interactuar i viatjar: «la mobilitat està en transició, en estos temps s’obri la porta a un nou model multimodal i més sostenible, que incorpora altres mitjans com la bicicleta, el patinet i la bicicleta elèctrica. Cal centrar en el veïnat i no en el cotxe la mobilitat quotidiana, com ara amb la peatonalització de les ciutats». España apuntava a la necessitat d’invertir «en transport públic, sostenible, i de rodalies. L’arribada de la Covid ha accelerat el procés que porta a una nova manera de veure i entendre les infraestructures».
Eixirem de l’actual situació d’emergència sanitària, però continuarem necessitant adaptar la nostra manera de viure
Com a exemples concrets mostraven els projectes premiats en la Setmana Europea de la Mobilitat. Els més destacats en ciutats de més de 50 mil habitants han estat els ajuntaments de València per la peatonalització de la plaça de l’Ajuntament, i el de Benidorm per les rutes cicloturistes en el medi natural. Entre 50 mil i 20 mil habitants premiaren l’Ajuntament de Manises per l’adequació del Passeig de l’Horta i la Baixada de les Escoles, i el de Vall d’Uixó per la peatonalització de la Plaça Centre. Entre els pobles de menys de 20 mil habitants, els plans de mobilitat urbana sostenible d’Albal i Alcalà de Xivert, més la recuperació d’itineraris saludables per a vianants d’Utiel i «L’Escola caminant» de Picanya.
Campanya “Mobilitza’t”
A les iniciatives relacionades amb la Setmana Europea de la Mobilitat l’objectiu compartit és un canvi cultural en els nostres hàbits. I per a començar des de la conscienciació de les noves generacions, la campanya «Mobilitza’t» s’ha presentat amb la cançó homònima de Dani Miquel, amb bons col·laboradors de música infantil. «Els pobles i les ciutats s’omplin de vida si no estan congestionats», canten per a fer-nos memòria a menuts i majors.
Igualment Metrovalencia ha iniciat la campanya «El metro és teu. Espai de convivència. Cuida’l» en col·laboració amb l’Associació de Professionals de la Il·lustració Valenciana (APIV). Com a primer tema promouen l’ús correcte dels patinets en les instal·lacions i vehicles de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana. La campanya «Desconnecta el patinet» és una proposta de Santi Vicente, de l’estudi «memosesmas»: «Quins altres tipus de conductes de respecte es produeixen en espais de característiques semblants? Igual que amb els dispositius electrònics, que en determinats llocs d’ús públic han de ser desconnectats per a no destorbar». Si pleguem els patinets evitem molèsties a la resta d’usuaris i facilitem la convivència mútua. En les següents campanyes d’aquesta segona edició de la iniciativa que combina il·lustració i missatges de respecte, trobarem com a protagonistes els artistes Edmon, Tania Vicedo, Núria Tamarit i Luna Pan.
Des de l’art cap als valors per tal de fonamentar una cultura compartida de convivència. I entre els hàbits saludables cal destacar les mesures de precaució que també han introduït en Metrovalencia davant del coronavirus. Les mesures de seguretat passen per mirar de mantindre la distància entre els passatgers, el control de l’aforament, el repartiment de carassetes, i reforçar les mesures de control amb més personal de seguretat i major freqüència de desinfecció dels vagons i de les instal·lacions. Més tard o més prompte eixirem de l’actual situació d’emergència sanitària, però continuarem necessitant adaptar la nostra manera de viure a uns hàbits saludables i sostenibles. Podem albirar eixe futur en la inauguració del Cicloparc de l’estació de Torrent Avinguda, que ha de servir de model a moltes més. Perquè la transformació de la nostra mobilitat necessita inversió i molta perseverança.