Conta la història que una pobra princesa estava atrapada a la torre més alta de tot el castell. Estava sola i no es podia escapar, l’única esperança que tenia era que apareguera un príncep valent i capaç d’enfrontar-se al drac i alliberar-la de la torre on es trobava…
Ni princeses indefenses ni prínceps valents
REDACCIÓ – Júlia Costa
FOTOGRAFIA – Ajuntament d’Alfara

Iniciatives com la que promogut la regidoria d’Igualtat de l’Ajuntament d’Alfara del Patriarca busquen aquest canvi generacional per a conscienciar a les escoles del municipi. Enguany és la quarta edició de ‘El passeig morat de Mussi’, un projecte que ha impulsat diferents activitats per a promoure la igualtat des de la base.
Les escoles que han participat són les dues que s’hi troben al poble: el CEIP Anna Lluch i el centre concertat Ramón i Cajal. La idea ha consistit a deixar a les biblioteques dels dos col·legis cinc llibres que promouen la igualtat de gènere.
Aquests llibres també es troben disponibles a la biblioteca municipal d’Alfara del Patriarca. Junt amb els llibres, les i els alumnes han rebut una carpeta i una guia sobre coeducació. I com que aquest és l’any en el qual s’ha tancat el cicle, per a celebrar-ho, s’ha creat també un passaport lector per a tota la infància del municipi. Aquelles xiquetes i xiquets que llegisquen almenys cinc llibres, dels vint-i-sis títols que ha anat adquirint el consistori tant per a la biblioteca municipal com per a les escoles de la localitat, tenen com a obsequi un estoig i una llapissera, i els més majors, una carpeta i un bolígraf.
La regidoria d’Igualtat d’Alfara del Patriarca promou projectes educatius envoltats de divulgació i literatura
‘El passeig de Mussi’ va començar centrant-se en les xiquetes i xiquets d’infantil, amb el propòsit que cada any anaren pujant de cursos. Aquest 2023 les elegides i elegits que han participat en les activitats són l’alumnat de cinqué i sisé de primària. Per tractar-se d’alumnes més majors, a part dels contacontes que s’han realitzat en anys anteriors, també s’ha oferit un taller de musicoteràpia dins de les escoles.
Anys anteriors les activitats s’han fet fora dels centres, la diferència en aquest és que l’activitat ha acudit a elles i ells. L’objectiu és que les xiquetes i xiquets prenguen consciència de les desigualtats per raó de gènere, quant a rols i comportaments, desenvolupant una actitud crítica davant d’aquestes i afavorint el desenvolupament de l’afectivitat i les relacions personals positives.
“Des de la regidoria d’Igualtat treballem per a eliminar les desigualtats existents i avançar per a obtindre una societat més justa i equitativa per a la ciutadania”, explica Marisa Almodóvar, alcaldessa d’Alfara del Patriarca i regidora d’Igualtat. Per a Almodóvar, la literatura juga també un paper fonamental com agent socialitzador i, per això, amb aquesta campanya s’han facilitat recursos que servisquen com a eines de suport a una educació igualitària, no sexista i lliure de discriminacions de qualsevol classe.
Per tant, una cosa ha de quedar clara: ni les princeses són dèbils, ni els prínceps són valents, sinó que totes i tots som persones capaces de crear un present igualitari.
QUI ÉS MUSSI? És el mussol que representa el símbol de la biblioteca municipal d’Alfara del Patriarca. Ja fa quatre anys que participa en aquest projecte, tenyint-se de morat per recolzar aquesta iniciativa en un espai públic lliure de tota discriminació i amb multitud de llibres i recursos per fomentar la coeducació.