Menjar bé, un plaer… i la nostra responsabilitat

El valencià ens resulta fonamental per a fer-nos una idea del món, també per a establir relacions amb les altres persones i el nostre entorn immediat. Així, des de l’oficina de promoció lingüística Aviva de l’Ajuntament de Moncada han decidit recuperar vocabulari que ens connecta amb l’horta i amb la nostra manera propera de sentir-la.

Menjar bé

Un plaer… i la nostra responsabilitat

REDACCIÓ – Eduard Ramírez
FOTOGRAFIA – Alamida
Moncada promou una campanya transversal de promoció del valencià, alimentació saludable i recuperació de les tradicions entre la població més jove.

El valencià ens resulta fonamental per a fer-nos una idea del món, també per a establir relacions amb les altres persones i el nostre entorn immediat. Així, des de l’oficina de promoció lingüística Aviva de l’Ajuntament de Moncada han decidit recuperar vocabulari que ens connecta amb l’horta i amb la nostra manera propera de sentir-la. «Com vares mamar la llet, vares mamar l’idioma», escrigué Estellés amb encert, i l’ajuntament ha convertit una campanya de promoció cultural i lingüística en una iniciativa transversal que també recupera la memòria gastronòmica amb Moncadapèdia, alhora que promociona el consum de proximitat i de productes frescos. Al remat, una inversió en salut per a la població que genera múltiples beneficis des de la naturalitat i els hàbits quotidians: «Som el que mengem. Vivim en una societat de consum constant i d’excés d’informació, que sovint ens ataranta i ens satura. Per això cal entendre l’efecte fonamental de la manera com mengem en tots els aspectes de la nostra salut», explica Maria Cendón Doménech, experta en gestió dels hàbits alimentaris i responsable de desenvolupar la campanya «Menja bé» que promou l’Ajuntament de Moncada.

Cap a l’ordre alimentari

La iniciativa està plantejada, inicialment, per a l’alumnat a partir de 4t de Primària de les escoles de Moncada. En coordinació amb els centres, Cendón acudirà a fer una xarrada a l’aula cada trimestre, on detallarà la base nutricional i crearà dinàmiques fins a la preparació d’un menú setmanal saludable. Dosificar els continguts per a implicar-los i ajudar-los a guanyar autonomia personal. Des de contar l’evolució de la manera d’alimentar-nos fins a l’alimentació industrial, que té a favor la quantitat i comoditat de menjar a l’abast, i en contra la presència d’ultraprocessats amb elements poc saludables. Cendón presenta un símil amb la vestimenta: «Ens canviem cada dia, però sempre anem vestits del cap als peus. Alimentar-nos és paregut, però actuem amb més capritx i desordre, quan afecta la nostra salut física i mental». La nostra salut se sosté sobre quatre potes fonamentals per a l’ésser humà que estan interrelacionades: primera, el descans, base de tot; segona, la ingesta d’aigua; tercera, l’activitat física, que és un hàbit que cal adoptar des de xiquets; i, en quart lloc, la gestió mental. «Sobre estos fonaments hem de construir l’alimentació», diu l’experta.

Tallers per a les associacions

També estan previstes xarrades per a associacions del poble, que podran sol·licitar la realització dels tallers, amb la incorporació d’altres continguts i tècniques adaptades. Com ara aprendre a llegir etiquetes, no deixar-se entabanar per la sobreestimulació publicitària, que sovint ens embafa amb colors i sabors massa carregats, o les aplicacions a l’economia, ja que comprar bé ens ix a compte. Encara que els aliments ultraprocessats són barats, si comprem en la quantitat que realment consumirem i de proximitat, i recuperem hàbits tradicionals com a base de l’alimentació, acaba sent més sa, i amb menys conseqüències negatives, des dels residus a l’estalvi en medecines.

La campanya comportarà associada la creació i distribució de cartelleria per a decorar aules i comerços, amb la difusió d’un vocabulari visual de l’alimentació sostenible i dels productes de l’horta, amb un model de llengua també pròxim i ric, que recupere varietat lingüís-tica a partir de lèxic que perd ús social, i amb la incorporació de termes específics que aporten precisió i modernitat. Més avant la iniciativa s’acompanyarà de la creació d’un receptari, que ajudarà a les noves generacions a connectar amb la nostra tradició culinària. Transversalment, la campanya servirà per a reforçar el projecte memorial de la Moncadapèdia a partir de l’atenció als menjars tradicionals.

Al capdavall, «Menja bé» es presenta com una iniciativa encertada per aportar consciència i recursos per a sentir-nos més a gust, previndre malalties i col·laborar al descans òptim. Però també cohesió social, perquè l’horta que ens envolta ens facilita productes de primera qualitat, frescos i de temporada, i identificar-los en valencià suposa dignificar la nostra parla.

Maria Cendón conclou convidant a la nostra implicació amb entusiasme: «Serà un treball de camp molt interessant. L’alimentació és una necessitat vital quotidiana, d’efectes profunds i directes sobre nosaltres. Per això, a banda d’un plaer, també és una responsabilitat».