L’ampliació de la V-21

Inicialment, el polèmic tercer carril de la V-21 podria augmentar la fluïdesa del trànsit en este accés a la ciutat de València. Tanmateix, a mitjà i llarg termini, acabarà col·lapsant-se. La solució per als embossos no passa per ampliar la capacitat de càrrega de les carreteres, sinó per reduir el volum de vehicles que circulen per elles.

L’ampliació de la V-21

Miguel Crespo Roig (Coordinador Comarcal d’Acció Ecologista-Agró Horta Nord)

Inicialment, el polèmic tercer carril de la V-21 podria augmentar la fluïdesa del trànsit en este accés a la ciutat de València. Tanmateix, a mitjà i llarg termini, acabarà col·lapsant-se. La solució per als embossos no passa per ampliar la capacitat de càrrega de les carreteres, sinó per reduir el volum de vehicles que circulen per elles. I esta mesura, que resulta imprescindible hui en dia per a combatre el Canvi Climàtic i la contaminació atmosfèrica, implica una sèrie de canvis d’hàbits que les administracions públiques han de fomentar i potenciar.

Per això, des d’Acció Ecologista-Agró considerem que abans de plantejar l’ampliació de la V-21, o de qualsevol altra carretera, cal aplicar totes les polítiques possibles de prevenció del trànsit. Per exemple, la majoria de vehicles que circulen per la V-21 només són ocupats pel seu conductor. Així que una manera senzilla de reduir el volum del trànsit seria instal·lar ja un carril VAO (Vehicles d’Alta Ocupació) i no esperar a fer-ho a la construcció del tercer carril.

De la mateixa manera, millorar el servei de transport públic també ajudaria a retirar cotxes de la V-21. I per a aplicar esta mesura, el Ministeri de Foment, responsable de la gestió de RENFE i impulsor del projecte del tercer carril, té molt a dir. Com? Doncs, augmentant la freqüència horària del tren de rodalia i abaratint el preu del bitllet, amb l’objectiu de fer competitiu el ferrocarril públic amb el vehicle privat. Considerem molt més urgent invertir ací 30 milions d’euros que en l’ampliació de l’autovia.

Esperem que els nostres representants públics siguen capaços de respirar aire pur, reflexionar i rectificar

València i la seua àrea metropolitana encara no arriben als nivells de contaminació de Madrid i Barcelona. Però, la pol·lució a la qual estem exposats els habitants del Cap i Casal i de l’Horta Nord cada vegada és major. Com denuncia la plataforma València per l’Aire, ja estem patint episodis de contaminació atmosfèrica que superen els nivells recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

En este context, sacrificar entre Alboraia i València 80.000 metres quadrats d’Horta productiva (que funciona com albelló natural de CO2 i altres gasos contaminants) per a construir el tercer carril de la V-21 (infraestructura que augmentarà considerablement les seues emissions) és un autèntic desficaci.

Un recent estudi, publicat en la revista Proceedings de l’Acadèmia Nacional de Ciències dels Estats Units d’Amèrica, afirma que la contaminació atmosfèrica reduïx la intel·ligència humana. Podria ser l’explicació de per què, any rere any, batem en el Planeta els rècords d’emissions de CO2, condemnant-nos a viure en un escenari climàtic incert. I de per què hi ha polítics encabotats encara en el tercer carril de la V-21.

Esperem que, abans de continuar apostant pel negoci d’ampliar i construir més carreteres, els nostres representants públics siguen capaços de respirar un poc d’aire pur, reflexionar, recapacitar i rectificar. Perquè, si volem lluitar contra el Canvi Climàtic i millorar la qualitat de l’aire que respirem, necessitem una política de mobilitat sostenible realment respectuosa amb el Planeta. Asfalt, no! Horta, sí!