Prop de tres milions de persones han tret la targeta SUMA des que la van posar a l’abast del públic el passat 31 de gener. Amb la nova targeta el transport públic metropolità ha assolit millors possibilitats de comunicació, ja que permet fer transbordaments i connexions entre els diferents serveis de transport dependents d’administracions locals, metropolitanes, autonòmiques i estatals.
Guanyem xarxa de comunicació
REDACCIÓ – Eduard Ramírez
FOTOGRAFIA – Alamida

FGV promou la targeta única SUMA amb la integració tarifària i l’abaratiment del preu del bitllet per al transport públic, incorporant-se l’Horta Nord com a zona A.
Prop de tres milions de persones han tret la targeta SUMA des que la van posar a l’abast del públic el passat 31 de gener. Amb la nova targeta el transport públic metropolità ha assolit millors possibilitats de comunicació, ja que permet fer transbordaments i connexions entre els diferents serveis de transport dependents d’administracions locals, metropolitanes, autonòmiques i estatals. És a dir, amb un únic títol en les nostres mans podem menejar-nos amb els trenets i tramvies de Metrovalencia, els autobusos rojos de l’EMT del cap i casal així com els grocs de la xarxa MetroBus, i els trens de Rodalies de RENFE. I damunt amb uns preus més barats que fins ara, amb una rebaixa que va de l’11% al 55% segons el trajecte, que s’afegeix a les facilitats de la simplificació de zones inaugurada alhora que la targeta SUMA, que ha integrat la totalitat de l’Horta Nord en la zona A.
Sovint la simplificació de la perspectiva d’acostament als temes ens aporta grans avantatges. Com en el cas actual, que representa un gran estímul a l’ús del transport públic en els trajectes metropolitans. Les facilitats al moviment personal metropolità, la major accessibilitat tant per les noves tarifes com per les opcions combinades, unides a la reducció de la contaminació i la millora dels efectes de la pandèmia, multipliquen l’atractiu de l’oferta actual. Gràcies a la coordinació de les diferents administracions i a la reclamació d’anys d’usuaris i usuàries, a hores d’ara se’ns obrin possibilitats millors de transport públic, més netes i més barates. Per això la targeta desenvolupada per la Generalitat mitjançant l’Autoritat del Transport Metropolità de València (ATMV) s’ha escampat entre la població a un ritme imponent. El conseller Arcadi España, responsable de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, anuncia que la Targeta SUMA 10 «ja representa el títol més usat per a viatjar per la xarxa de Metrovalencia. I en conjunt, una de cada tres persones que viatja en transport públic a hores d’ara ho fan amb títols SUMA».
Les dades de la distribució de l’extensió mostren que els viatgers provistos de títols SUMA suposen ara com ara un 23% en EMT, un 50% en Metrovalencia, un 10% en Rodalies i un 45% en Metrobus. España valora molt positivament la implantació dels nous títols: «SUMA ha esdevingut una peça clau per a atraure més viatgers i viatgeres al transport públic metropolità, i això ajudarà a descongestionar les ciutats i a reduir-ne la contaminació. Estendrem la iniciativa a altres punts de la Comunitat Valenciana, com les àrees que envolten Alacant i Castelló, així com els municipis exteriors a l’àrea metropolitana de València però el veïnat dels quals s’hi traslladen a diari per a treballar o estudiar».
Des de començaments del mes de març s’ha recuperat el servei nocturn que ofereix Metrovalencia els divendres, els dissabtes i els vespres de festius, fins a les tres de la matinada. L’ampliació dels horaris va començar al desembre de 2018, però com a conseqüència de la pandèmia i les restriccions ciutadanes de moviment, es tallà al març del 2020. La menor incidència actual ha permés tornar-lo a posar en marxa abans de les festes falleres. El conseller Arcadi España recorda que continua sent obligatori «l’ús de carasseta en estacions, abaixadors en superfície i l’interior dels vehicles per a poder garantir un transport segur, perquè no podem baixar la guàrdia».
A la Lluna de Metrovalencia
La tornada d’aquest servei conegut com “A la Lluna de Metrovalencia” s’acompanya de la imatge de la il·lustradora valenciana Luna Pan. Un cartell que fa al·lusió a la nit, les persones usuàries i els animals nocturns representats de manera simbòlica i amable com uns acompanyants imaginaris més: el nostre rat-penat, la rabosa, el mussol i l’òliba.
La freqüència de pas dels combois de tramvia són de 40 minuts i l’últim pas per Benimaclet cap a les diferents destinacions és al voltant de les 2.30h. El mateix ritme de pas que els trens de la Línia 1 i 2 cap a Seminari i Paterna, mentre que a Rafelbunyol, Bétera i Llíria passen cada 80 minuts, amb l’últim pas per Àngel Guimerà es realitza abans de les 3 de la nit. A poc a poc recuperem la seguretat en els nostres moviments i eixamplem les nostres possibilitats vitals amb el transport públic.