El xicotet comerç reafirma el seu paper com a revitalitzador de l’espai públic i generador de la identitat en els nostres pobles. L’Ajuntament d’Almàssera i l’Associació de Comerciants i Empresaris (ACEA) impulsen iniciatives per a defendre els establiments i els serveis professionals de la localitat.
Centre comercial obert
Almàssera vol convertir-se en el referent del comerç de proximitat a la comarca
REDACCIÓ – Maria José martínez
FOTOGRAFIA – Alamida

El xicotet comerç reafirma el seu paper com a revitalitzador de l’espai públic i generador de la identitat en els nostres pobles. L’Ajuntament d’Almàssera i l’Associació de Comerciants i Empresaris (ACEA) impulsen iniciatives per a defendre els establiments i els serveis professionals de la localitat.
En temps d’incertesa retornem als vincles més primitius per a sentir-nos reconfortats. La família, els amics, el veïnat… La nostra tribu. De la mateixa manera, els pobles també viuen un ressorgiment del sentiment de pertinença. Hem tornat a valorar allò nostre, allò quotidià, i passegem pels carrers, envaint-nos de la seua essència de sempre, que ara ens resulta encisadora i més nostra que mai. En aquest recorregut, hi ha punts vertebradors que reclamen el seu paper com a generadors d’unitat, perquè si hi ha un element capaç de crear identitat en un poble o barri és el comerç de proximitat.
Reformular els espais amb una tasca de dinamització comercial perquè els carrers estiguen sempre vius
Almàssera n’és conscient, i la regidoria de Promoció Econòmica Sostenible, conjuntament amb l’Associació de Comerciants i Empresaris d’Almàssera (ACEA), ha dissenyat una sèrie d’iniciatives que pretenen exaltar el paper del xicotet comerç, dinamitzant-lo, donant-li suport i generant una autèntica àrea comercial oberta de tipologia urbana.
Uns carrers per a les compres
p>L’Ajuntament vol convertir el poble en un referent del comerç de proximitat en la comarca. L’objectiu, a mitjà i llarg termini, és crear un nucli adaptat al comprador, atractiu, amb coherència i unitat. Un centre comercial als carrers del poble, amb la personalitat única que li confereix la convivència de comerços centenaris amb altres nous, microempreses i start ups. “Partirà des de la Plaça Major i s’estendrà per les vies adjacents, que són les que concentren el volum més gran de tendes, professionals i xicotetes empreses”, explica Joan Carles Jover, regidor de Promoció Econòmica Sostenible. “Aquesta àrea comercial urbana, que hem de construir entre tots i totes, aconseguirà atraure tant a la gent del poble com a la de tota la comarca, de la mateixa manera que ja ho fa el mercat de venda ambulant dels dimecres, que té una identitat molt definida a l’imaginari col·lectiu de l’Horta”, assegura. I tot això demana reformular els espais, pensant tant en la clientela com en els venedors, amb una tasca de dinamització comercial perquè els carrers estiguen sempre vius.
La Fira del Comerç Local
Un bon exemple d’aquesta estimulació serà la Fira del Comerç Local (FirAl 2022), que se celebrarà el 9 i 10 d’abril i que torna després del parèntesi de la pandèmia. En ella es parlarà sobre eixa àrea comercial urbana, un concepte que quedarà reflectit en una guia comercial local que també serà presentada. Durant tot el cap de setmana hi haurà animació per als més menuts i propostes culturals i lúdiques dirigides al veïnat del poble i de la comarca en general. Un exemple és la visita gui-ada “De la xufa a l’orxata”, que posarà de manifest el paper dels productes de Km 0 que es venen en el poble. També es presentarà un projecte d’apoderament d’emprenedors locals i hi haurà un aparador on estaran presents totes les associacions del poble. Per últim, els comerços participants oferiran programacions i experiències pròpies, com un simulador d’accidents per part d’una autoescola, una classe oberta de zumba i demostracions de ioga i balls de saló d’un centre esportiu.
“Qualsevol iniciativa per a fer visible el paper del xicotet comerç és molt positiva perquè la gent ens conega i s’acostume a comprar ací, cosa que també suposa un considerable estalvi energètic”, explica Raquel Pardo, presidenta de l’ACEA. “Les nostres tendes contribueixen a crear pobles vius i posen de manifest que no tot són grans superfícies, perquè, a la fi, volem un tracte de proximitat i de qualitat”, assegura.
Un esforç conjunt per a aconseguir que el comerç local siga sempre la primera opció. Una elecció més personalitzada, més propera i més sostenible. I una excel·lent manera de continuar fent poble.