Alboraia, molt més que xufa i sol

La xarxa de trinxeres dels Germanells de Rafelbunyol forma part de la Línia de Defensa Immediata de la ciutat de València construïda l’any 1938. Presenta una estructura peculiar amb 8 nius de metralladores, trinxeres excavades en la roca que arriben a 1,80 m de profunditat, amb dos coves refugi, una de les quals no es coneixia fins als treballs de camp d’aquesta tardor.

Alboraia, molt més que xuga i sol

REDACCIÓ – Mireia Corachán
FOTOGRAFIA – Ajuntament d’Alboraia
El municipi presenta el seu Pla Estratègic de Turisme i el Pla Director de Turisme Intel·ligent

El paisatge cultural conforma la identitat d’un poble. Parcel·les cultivades, camins intricats, quilòmetres d’horta poblant un horitzó verd esguitat per les tradicionals alqueries i barraques, i la infinita mar com a teló de fons. Alboraia sorprèn el visitant per la seua varietat quant al territori i el seu traçat urbà, divers i atractiu. L’Horta d’Alboraia, completament integrada a l’Horta de València, alberga més de 500 hectàrees de sòl agrícola de regadiu, dividides en dues grans illes pel barranc del Carraixet i el polígon industrial (Camí de la Mar). Terrenys de cultiu intensiu de creïlles, tomaques, cebes, carxofes, pimentons, melons d’Alger i les omnipresents xufes, són els seus productes més comuns.

En el caràcter rural d’Alboraia s’enquadra el nucli urbà, amb un barri antic que encara conserva el traçat tradicional dels seus carrers i construccions típiques rurals al costat de cases urbanes d’estil Modernista i Art déco, juntament amb altres dos nuclis costaners amb encant: Port Saplaya i la Platja de la Patacona. Tres kilòmetres i mig d’extenses platges d’arena blanca, unides a les de València per la Platja de la Malva-rosa a través del seu Passeig Marítim.

Amb aquesta carta de presentació, el potencial turístic d’Alboraia és innegable, i així ho han considerat des de l’Ajuntament del municipi, que ha elaborat junt amb el sector turístic local un Pla Estratègic de Turisme (PET) i un Pla Director de Turisme Intel·ligent (PDTI), en coordinació amb INVATTUR, sota la direcció de David Giner Sánchez. Les línies d’actuació del projecte es van presentar el mes d’octubre passat en un esdeveniment per donar a conèixer la guia que regirà durant 4 anys la gestió turística municipal al voltant del desenvolupament professional, sostenible, accessible i tecnològic d’aquest sector tan important per a la societat i l’economia local. Segons l’alcalde d’Alboraia, Miguel Chavarría, “volem impulsar Alboraia com a destí turístic intel·ligent i alinear-la amb municipis com Benidorm o Gandia, però en el nostre cas, aprofitant la proximitat amb València capital per tal d’enriquir l’oferta”. L’acte també va estar presidit per Francesc Colomer, director general de Turisme, i va comptar amb la presència de membres de la Corporació d’Alboraia, del teixit empresarial, l’entramat associatiu i el sector turístic.

Els plans elaborats estableixen els arguments i estratègies per a aconseguir un posicionament clau en l’escenari turístic actual. Amb això, Alboraia es projecta com una destinació turística moderna, intel·ligent i sostenible, que propicia un turisme responsable que beneficie a tota la seua població, i al seu torn pose en valor tot el que el municipi pot oferir.

Els grans objectius són consolidar els mercats regional i nacional i atraure els internacionals

El projecte s’estructura a partir de quatre grans productes, consolidats baix aquests lemes: Alboraia, bressol de l’orxata (orxateries, visites per l’horta, centre de l’orxata, esdeveniments gastronòmics i productes elaborats amb orxata); Pura Horta (productes km0, horts urbans, esdeveniments gastronòmics, menús gastronòmics de temporada i visites guiades a l’horta); Alboraia, mar viva (activitats aquàtiques i nàutiques, esdeveniments esportius, esdeveniments al passeig, xiringuitos, esdeveniments musicals i culturals a la platja, cicloturisme i birding) i Alboraia, activa (esdeveniments culturals i musicals, mercats artesanals, visites guiades a edificis històrics, mercats gastronòmics i festes populars).

Els grans objectius del pla són consolidar el mercat regional i nacional i atraure mercats internacionals, a partir de quatre grans programes: programa de sensibilització i millora de l’escenari turístic, programa de posada en valor dels productes turístics, programa de comunicació, promoció, comercialització i experiència en la destinació i programa de governança, intel·ligència turística i sostenibilitat.

En definitiva, una aposta per fer d’Alboraia un municipi aglutinador que mostre al visitant tots els seus encants i retorne el sabor i l’alegria de la gent recorrent els seus espais tan característics.