L’ AVE entre Castelló de la Plana i València

S’ha publicat un avantprojecte del Ministeri de Transports sobre el canvi de la xarxa ferroviària Metropolitana a València, amb un pressupost que pot superar els 5.200 milions d’euros, a executar-se en no menys de 15 anys.

L’ AVE entre Castelló de la Plana i València

Vicent Manel Barrachina (Enginyer i activista social)

S’ha publicat un avantprojecte del Ministeri de Transports sobre el canvi de la xarxa ferroviària Metropolitana a València, amb un pressupost que pot superar els 5.200 milions d’euros, a executar-se en no menys de 15 anys.

Consta, en essència, de 4 parts, a saber: un túnel passant per baix la ciutat de València i part de l’Horta Nord, un canal d’accés des del sud per a poder acabar el Parc Central, l’Estació Central (que aniria al subsòl del parc) i, camufladament, una línia d’AVE entre València i Castelló de la Plana, que és la part més devastadora per al territori, creuant l’Horta Nord, el Camp de Morvedre i la Plana Baixa.

Aquesta línia seria un mur d’onze metres d’alçada i setanta d’amplària, una muralla que tallaria en dos trossos les tres comarques dificultant enormement el pas, tant de persones com d’animals, que interrompria enormement les actuals infraestructures, línies elèctriques, conduccions d’aigua, camins agrícoles i d’altres, a més del pas de l’aigua, que en cas de pluges fortes, podria suposar la inundació de moltes zones, en ser el traçat de l’AVE perpendicular al curs natural de les aigües.

Aquest AVE, camuflat com a “Corredor Mediterrani”, està pensat per transportar persones i no mercaderies, que és el que realment cal per aconseguir un transport sostenible al País Valencià. Des de Gandia a Castelló no hi ha actualment cap magatzem de taronja que tinga accés al tren, no hi ha cap fàbrica de taulellets que el puga fer servir per transportar la seua producció, ni tampoc cap polígon industrial té accés al transport ferroviari.

Per traslladar a la gent, el que de veritat necessitem és un servei de rodalies en condicions

Per traslladar la gent, el que de veritat necessitem, és un servei de Rodalies en condicions. Aquesta modalitat actualment transporta més del 96% de la gent usuària del ferrocarril i tanmateix, és l’AVE qui s’endú el 80% de les inversions.

La solució sostenible pel transport de  les persones a l’Àrea Metropolitana passaria per construir Estacions Intermodals ben dotades i equipades, on la gent pogués, fàcilment, canviar de mitjà de transport, combinant Rodalies amb el Metro, Tramvia, autobusos i, com no, bicicletes, construint bons carrils d’accés a la ciutat i amplis aparcaments on les pogueren guardar. Aquestes estacions en donar un bon servei a la població metropolitana, motivarien que la gent abandonés el vehicle privat i, amb ell, la contaminació i l’estrès.

L’estat espanyol és el primer del món en la relació de Km d’AVE per habitant. No seria millor que redirigírem aquestes inversions per mirar de ser líders en educació, sanitat o en qüestions socials, que són el que realment beneficia a les persones?

Si per guanyar 10 minuts en el viatge entre València i Castelló de la Plana cal invertir milers de milions d’euros i destrossar les nostres comarques, quan sols són beneficiats els empresaris que executen eixe tipus d’obres, millor seria deixar-ho, no creieu? Al País Valencià no volem renunciar a les inversions, però les volem per beneficiar a la nostra gent!