Entre totes les activitats organitzades per Amics del Museu de l’Horta d’Almàssera cal destacar una que ha volgut conjugar el coneixement per l’horta, la voluntat dels valors de “reduir-reutilitzar-reciclar” i l’actuació intergeneracional.
Segones vides
Amics del Museu de l’Horta realitza el taller “Unir, cosir i ensamblar allò trobat”
REDACCIÓ – Joan Carles Jover

Entre totes les activitats organitzades per Amics del Museu de l’Horta d’Almàssera cal destacar una que ha volgut conjugar el coneixement per l’horta, la voluntat dels valors de “reduir-reutilitzar-reciclar” i l’actuació intergeneracional. De la mà de Samuel H. Ramírez, s’ha dut a terme el taller “Unir, cosir i ensamblar allò trobat”, que parla sobre reutilitzar o donar un altre ús a les coses que han quedat oblidades i que algú ha trobat.
El taller s’ha desenvolupat durant quatre dies, amb passejades grupals cap a l’horta d’Almàssera. En elles, es convidà a generar diàlegs, reflexionar i compartir impressions sobre temes com el disseny, la sostenibilitat, el reciclatge, el consum o la resiliència. Mentrestant, les cinquanta-sis persones que participaren replegaven allò que trobaven. I després de cada passeig, el Museu es convertia en laboratori, en el qual es construïren productes postconsum amb les deixalles. Així, a través de diferents exercicis, els participants empraren eines resolutives properes al disseny per a lligar o combinar les peces trobades en les diferents passejades.
La proposta pretenia reformular el malbaratament endèmic i fomentar la creativitat mitjançant el contacte amb els materials i el diàleg col·lectiu. Com a resultat, s’han assolit un conjunt d’obres heterogènies amb les quals s’elaborarà una xicoteta publicació.
El taller comptà, a més, amb la participació de convidats com Lorena Mulet, de Per l’Horta, el llaurador Pau Pardo i el dissenyador Vicent Orts, aquests últims promotors del projecte “Artefactes de l’Horta”. Amb tots ells es va parlar sobre el concepte de “reutilització” en l’Horta, sobre eixe pragmatisme i cultura de l’aprofitament, d’esgotar fins a l’última gota d’aigua, de perfeccionar la destresa de modelar la terra i d’inventar ferramentes que faciliten les tasques agrícoles. Una canya amb una pedra incrustada, una garrafa de plàstic retallada o un sac nugat als pantalons esdevenen enginys que faciliten el treball al camp. Artefactes híbrids on la funcionalitat i la personalització s’imposen a l’estètica i l’estandardització. Aquesta pràctica autodidacta, millor sintetitzada en la genuïna expressió “d’apanyar-se”, permet que els objectes i materials tinguen segones i terceres vides. Tot un desafiament a l’obsolescència que tant caracteritza la societat del consum, cada vegada més qüestionada. I és que els coneixements i les maneres de fer de llauradors i llauradores també poden ser una font d’inspiració per a pensar el disseny o l’arquitectura des d’una mirada més sostenible.
Horta viva i en moviment
Un taller on ensenyar l’inacabat com a resultat final entés com un comunicat més del continuum de la matèria, parant atenció a l’origen i ensenyant les vísceres. Des del Museu entenem l’horta com una cosa viva, activa i amb gran quantitat de coneixement emmagatzemat. La manera més efectiva de fer front a la idea que l’horta es convertisca en un mirador o un parc lúdic de la ciutat és vivint-la, formant part d’ella i fent tot el possible per entendre, secundar i formar part dels seus processos. I, per descomptat, consumint en l’esfera local i prenent una postura crítica allunyada de la visió romàntica d’un territori que és llar, treball, cultura i memòria.