Avantatges Col·lectius

L’expert en mobilitat Javier Ortigosa reitera que el futur passa per «racionalitzar l’ús del cotxe i potenciar la intermodalitat amb altres sistemes». El tren és un dels sistemes de transport més eficients, també molt segur, a banda del seu efecte útil per descongestionar el trànsit.

Avantatges Col·lectius

REDACCIÓ – Eduard Ramírez
FOTOGRAFIA – Alamida
FGV promou la targeta única amb integració tarifària per al transport públic i l’Horta Nord s’integra en la zona A

L’expert en mobilitat Javier Ortigosa reitera que el futur passa per «racionalitzar l’ús del cotxe i potenciar la intermodalitat amb altres sistemes». El tren és un dels sistemes de transport més eficients, també molt segur, a banda del seu efecte útil per descongestionar el trànsit. Segons un estudi de Sighline Institute un cotxe amb un sol ocupant emet 30 vegades mes gasos d’efecte hivernacle que el transport ferroviari, suposant que cada vagó duga 50 passatgers. Al seu torn l’Agència Europea de Medi Ambient calcula que el transport ferroviari causa el 0,5% de les emissions de CO2, mentre que el transport per carretera n’és responsable del 72%. A més, el tren és l’alternativa més ràpida per als desplaçaments massius diaris en la curta distància, especialment rellevants en els dies de faena… També diuen que per moltes dades que ens presenten hi ha diverses causes psicològiques que expliquen la inacció personal davant els problemes climàtics. És allò de «no faràs res contra l’emergència climàtica si no veus la casa en flames». Tots tenim altres urgències: familiars o de reptes personals, desitjos que ens reclamen o factures pendents que ens absorbeixen els esforços. Sabem que calen canvis, i alguns depenen de nosaltres, que decidim com ens menegem en eixir de la porta de casa.

S’acaben de publicar els resultats de l’Índex de Mobilitat Sostenible de les Ciutats d’Espanya 2021 (IMSCE), realitzat per la consultora estratègica IdenCity, especialitzada en plans de desenvolupament econòmic sostenible en entorns urbans. Per a l’àrea de transport públic integrat de l’àrea metropolitana de València, que concentra un milió i mig d’habitants, han analitzat 40 poblacions, la meitat de l’Horta Nord. L’estudi apunta que som referent en el desenvolupament d’una mobilitat integrada i sostenible, amb resultats destacats en les categories de regulació, salut i seguretat. Però assenyalen aspectes a millorar, com ara el parc vehicular i intermodalitat sostenibles, el desenvolupament de la sostenibilitat ambiental i l’adaptació al canvi climàtic, i la possibilitat de fer més assequibles les tarifes del transport.

Cal una intermodalitat real, amb connexions entre els diversos mitjans de transport col·lectius i individuals. Com caldrà ampliar la capacitat de les línies i aprofitar millor la infraestructura que tenim, per tal de fer del «trenet», del metro i del tramvia un mitjà més atractiu encara. En eixe sentit, prompte s’aplicarà a la nostra realitat quotidiana una adaptació important en resposta a eixos aspectes, com un incentiu important per a l’ús del transport públic i col·lectiu. La directora gerent de FGV, Anaïs Menguzzato, destaca que a partir de gener de 2022 «amb un únic títol, el Bo Transbord, podrem viatjar en quatre modes de transport públic de manera senzilla, còmoda i econòmica, afavorint la intermodalitat, la sostenibilitat i, per tant, la lluita contra el canvi climàtic. Els nous títols es carregaran amb normalitat en les màquines d’autovenda de Metrovalencia».

La targeta única amb integració tarifària per a tot el transport públic, millorarà la mobilitat de l’àrea metropolitana de València, i és un avanç llargament reclamat. Si ja s’havia començat a experimentar amb el Bo Transport de l’Autoritat de Transport Metropolità de València, que facilitava la combinació entre Metrovalencia, l’EMT i MetroBus, ara s’afigen els Rodalies de RENFE i se simplifiquen les zones. De quatre zones rígides que coneixem en passarem a dos flexibles, amb transbord gratuït entre els diferents operadors de transport públic. L’Horta Nord sencera passa a considerar-se zona A. El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha explicat que el transport metropolità serà «més fàcil i barat, amb una baixada de preus, entre un 11 i un 55%». Les noves tarifes que inclouen Rodalies de RENFE seran en el Bo 10 Transbord, de 8 euros per a una zona, davant dels actuals 9 euros i 15,50 euros; 12 euros per a dos zones pels 20,90 euros i 26,90 euros d’ara, i 20 euros per a l’Aeroport davant els 26,90 en vigor. Mentre l’abonament mensual costarà 35 euros una zona, pels 45 euros actuals.

Alternativa real al vehicle privat

«L’actuació té una inversió de la Generalitat de 20 milions d’euros i suposa un canvi qualitatiu i quantitatiu en el transport metropolità, que fomentarà una de les principals palanques de lluita contra el canvi climàtic, com és descarbonitzar el transport», detallava España. El nou sistema farà més còmode i senzill viatjar, afavorirà la intermodalitat entre tots els operadors de transport, sumat als aparcaments per a bicicletes en estacions de FGV. També oferirà preus més competitius per a fomentar l’ús del transport públic, i el consolidarà com una alternativa real al vehicle privat de motor.