La campanya de promoció del comerç per a Nadal «En busca dels monuments d’Almàssera» lliga el descobriment
de 25 espais patrimonials amb la visita a les botigues de la localitat.
Comerç i veïnat impulsen el futur
REDACCIÓ – Eduard Ramírez
FOTOGRAFIA – Ajuntament Almàssera

La campanya de promoció del comerç per a Nadal «En busca dels monuments d’Almàssera» lliga el descobriment
de 25 espais patrimonials amb la visita a les botigues de la localitat
Hi ha municipis que treballen de valent per enfortir els lligams entre el veïnat i el teixit comercial. És el cas d’Almàssera, que desenvolupa la campanya de promoció econòmica per a Nadal anomenada “En busca dels monuments d’Almàssera”, que situa 25 elements del patrimoni local dins de les botigues del poble. La iniciativa promou la participació i la conversa amb els venedors, ja que les referències fotogràfiques per a identificar els espais patrimonials estan a la vista en els mateixos aparadors. Encara que el passeig observador permet optar a un sorteig, el premi segur és la relació directa amb l’arrelament. “Són localitzacions que ens identifiquen com a poble i amb les quals ens reconeixem. Són els nostres monuments arquitectònics, paisatgístics, urbans, de l’horta, històrics o d’altres que s’han incorporat recentment”, diu Joan Carles Jover, regidor de Promoció Econòmica d’Almàssera.
Esta proposta interactiva forma part del programa cultural «En Nadal, compra en el comerç local», que des de l’encesa de llums del 10 de desembre fins al 9 de gener animarà els carrers del poble. L’ajuntament compta amb la col·laboració d’entitats de la població, especialment de l’Associació de Comerciants i Empresaris d’Almàssera (ACEA). Hi haurà espectacles de màgia, de titelles i teatre, a més d’activitats esportives, solidàries, i el protagonisme musical, com ara amb el concert de nadalenques del Cor de la Unió Musical.
Almàssera mamprengué l’estratègia d’articular iniciatives municipals amb l’objectiu de ser més eficients, amb l’ús de la cultura com a element integrador. «Junts fem poble» n’és el lema global perquè tot està relacionat amb el pla de dinamitzar l’activitat social i econòmica. De la mateixa manera que avancen en la creació d’una Comunitat Ener-gètica Local, adapten les àrees municipals a les necessitats actuals, per exemple amb la implantació de l’oficina municipal de consum.
Una altra característica destacada és la intenció de trencar l’aïllament. Almàssera s’han integrat en la Mancomunitat del Carraixet, en el Pacte d’Alcaldies pel medi ambient i en la Xarxa de Museus d’Etnologia per a impulsar el Museu de l’Horta, ja que l’agricultura és un valor transversal i en l’ampliació amb un nou edifici s’inclourà l’oficina de Turisme.
També s’eixampla la col·laboració amb els agents socials en el plantejament d’iniciatives, i una bona mostra és la implantació de la recollida porta a porta de residus de paper i plàstic directament en els comerços.
Finalment, mantenen un esforç continu per crear marca pròpia «En el cor de l’Horta», idea força per a etiquetar la proximitat que representa Almàssera en tots els nous projectes, i que troba el seu origen en l’art que ens fa reflexionar. La proposta nasqué a partir de la instal·lació plàstica «Cor de l’Horta» de la primera edició dels Miradors de la Mancomunitat del Carraixet. I la realitat és que la connexió mútua funciona: en l’edició de 2021 Almàssera ha multiplicat per cinc els visitants a la instal·lació que acollien dels Miradors, arribant-ne a 3.500.
Connexió amb la innovació
El dissabte 4 de desembre Almàssera va celebrar l’acte de lliurament de reconeixements del Concurs d’idees d’emprenedoria, del qual ha estat guanyador, amb recompensa de 2.500 euros, el projecte «Aïllant acústic per al transport» de Sergio Peral Garijo. El jurat format per quatre empresaris i empresàries de llarga trajectòria, decidí en funció dels criteris com el grau d’implicació dels emprenedors, l’escalabilitat del projecte, la innovació, i les possibilitats de generar ocupació. Entre els huit projectes finalistes n’hi havia de venda online de productes km. 0, de fitness, de boxa, de fisioteràpia a domicili i de triatge online de veterinària. Els 1.500 euros del segon premi els obtingueren Vicent San-chis, Àngel Almarche i Gerard Pons, amb «La Calà», d’hostaleria i restauració. Mentre que el tercer amb mil euros, fou per a José Vicente Escrich per «Sistemes Informàtics d’Accés». Els tres projectes premiats també tindran accés al Club de l’Emprenedoria, projecte d’espai físic que aplegarà a despatxos per a empreses noves, recursos municipals d’assessorament i accés a serveis del Pactem Nord.
A banda del suport directe als negocis del poble a través del Pla Resistir en les seues dos fases, la continuïtat de la promoció de la qualitat de servei tingué entre el 18 i el 25 d’octubre la fita de la primera setmana del comerç local. També hi incorporaren la II Trobada comarcal d’associacions del comerç local, a més de tallers i animació cultural diversa. No hi ha dubte que la cultura juga un paper clau en la integració d’iniciatives d’impacte social, perquè a més d’eixamplar la nostra imaginació i sensibilitat, mostra les capacitats d’impulsar la col·laboració des de la pluralitat.