Un camí per arribar a la mar

Que saboroses estaven les caragolades d’avellanencs a la vora de la mar. Grans perols de tomaca amb tonyina o el cuinat de paelles a pocs metres de l’aigua n’eren un dels majors delits que recorden les persones majors de Massalfassar, quan fa més de 50 anys anaven els diumenges a la platja en carro. Famílies senceres pujades a una tartana, amb caixons de taronges que feien servir de cadires damunt l’arena i amb els conills i els pollastres encara vius, a punt de ser despellotats i sofregits.

Un camí per arribar a la mar

REDACCIÓ – Núria Garcia
FOTOGRAFIA – Alamida
Massalfassar impulsa la creació d’un carril bici que enllace el poble amb la CV-300 i amb la passarel·la sobre la V-21 que la GVA construirà durant els pròxims mesos

Que saboroses estaven les caragolades d’avellanencs a la vora de la mar. Grans perols de tomaca amb tonyina o el cuinat de paelles a pocs metres de l’aigua n’eren un dels majors delits que recorden les persones majors de Massalfassar, quan fa més de 50 anys anaven els diumenges a la platja en carro. Famílies senceres pujades a una tartana, amb caixons de taronges que feien servir de cadires damunt l’arena i amb els conills i els pollastres encara vius, a punt de ser despellotats i sofregits. En aquell moment ja havien de creuar l’antiga pista per a vehicles a motor que havien construït un grapat de presos polítics després de la Guerra Civil, però res a veure amb la impossibilitat d’accedir a la mar des del poble a partir de la construcció als anys 70 de la carretera V-21.

Han sigut moltes les veus que han reivindicat, des de fa molt de temps, la millora de les infraestructures per a revertir aquesta situació i apropar la platja de Massalfassar al veïnat. Ara, durant aquesta legislatura, els projectes han començat a quallar i sembla que prompte es podrà traspassar la frontera d’asfalt que barra l’est del terme municipal. La Generalitat disposa de 571.600 euros per a construir una passarel·la per a vianants per damunt de la V-21. L’any 2018 es va realitzar la redacció del projecte i està previst que les obres comencen a executar-se en els pròxims mesos. Quan hagen finalitzat, abans que acabe l’any 2020, les persones que vulguen gaudir de la platja de Massalfassar podran aparcar el seu vehicle al polígon industrial i creuar pel pas elevat, però la solució a l’accessibilitat directa des del poble fins a la platja passa per una altra actuació complementària i imprescindible que l’Ajuntament ha treballat a fons durant els últims quatre anys. Es tracta de la creació d’un carril ciclo-peatonal que discórrega per la via de servei de la carretera de la Gombalda (CV-32); un recorregut de 3.345 metres que enllaçaria la coneguda com a Via Xurra (CV-300) i la futura passarel·la de la V-21.

Una empresa contractada per l’Ajuntament de Massalfassar, coordinada amb l’equip tècnic municipal i amb els redactors del projecte de la passarel·la, ha confeccionat l’estudi previ del carril on es valoren les afeccions de terreny, la inversió estimada i una aproximació a les actuacions concretes per a desenvolupar la iniciativa. Paral·lelament, s’ha treballat en la redacció del Pla Especial de reserva de sòl dotacional per tal que el futur carril ciclo-peatonal tinga un ús compatible amb el planejament. Aquest document ha rebut fa poques setmanes l’informe ambiental favorable per part de la Generalitat i està a poques passes de ser aprovat definitivament.

Quedaria, llavors, l’expropiació d’uns pocs metres de sòl al llarg del recorregut i la posterior materialització del projecte, taxat en prop d’un milió d’euros. La tasca per al pròxim govern municipal s’haurà de centrar, per tant, en buscar finançament a través de subvencions per poder dur a terme la inversió que requerix un projecte d’estes característiques.

Camins a la mar

La concreció del camí ciclo-peatonal per la carretera de la Gombalda s’emmarca en el projecte anomenat Camins a la Mar que ha coordinat l’àrea de Medi Ambient de la Diputació de València, amb l’objecte d’interconnectar les diferents localitats de la comarca entre si i crear una xarxa segura de connexió amb la platja que done servei al conjunt de l’Horta Nord. A més de Massalfassar, hi estan implicades les localitats de Museros, Emperador, Albuixech, Massamagrell, Rafelbunyol, la Pobla de Farnals, Albalat dels Sorells, Foios i Meliana, que tracten de construir o millorar les infraestructures preexistents per a confeccionar una vertadera xarxa de rutes per a ciclistes i vianants. Va ser a finals del 2016 quan es va presentar l’estudi previ del projecte Camins a la Mar, després que la Diputació analitzara les propostes realitzades pels representants municipals dels pobles amb afecció directa. Sobre les alternatives presentades de connexió a la costa, l’estudi va concloure que la ruta més beneficiosa i, alhora, de més fàcil execució, era justament la que connecta la CV-300 i la platja de Massalfassar.

Això no ha estat incompatible amb què cada poble haja anat avançant amb els seus propis itineraris de connexió amb la costa, que també es recullen en el document marc dels Camins a la Mar. A la Pobla de Farnals, per exemple, estan a punt d’iniciar-se les obres de construcció del carril bici que enllaçarà el nucli del poble amb el de la platja. Massamagrell, per la seua part, ha dut a terme recentment un procés de participació perquè la ciutadania trie entre cinc alternatives quina preferixen materialitzar per a la construcció d’un futur carril bici cap a la platja del seu terme.

Per descomptat, hi queda molt a fer per a vertebrar l’Horta Nord amb una xarxa completa de camins que ens puguen dur d’una punta a l’altra de la comarca sense necessitat d’utilitzar el cotxe, i aquestos últims quatre anys s’han quedat curts per a executar un projecte de tanta envergadura. Esperem que no siga només una declaració d’intencions.